יום רביעי, 23 באוקטובר 2013

בדיקות בהריון

שבועות 1-6
בדיקת דם לגילוי הריון – נעשית בשבוע הרביעי או החמישי להריון. בודקת את רמת הבטא בדם וקובעת את גיל ההריון ואיכותו.
אולטרסאונד טרום ראשוני (לא חובה) – נעשית בשבוע 4-6 ומטרתה לאשר שההריון מתפתח בתוך הרחם ולא מחוצה לו. ניתן לדחות בכשבועיים שלושה ולשלב עם בדיקת דופק עוברי.
בדיקות סקר גנטיות – במידה ולא נעשו לפני ההריון ניתן לעשות בשלב זה.
שבועות 7-9
אולטרסאונד ראשוני – תפקידה לבדוק דופק עוברי ולוודא שההריון מתפתח בתוך הרחם ולא מחוצה לו.
בדיקות דם ושתן כלליות – ספירת דם, סור, תרבית שתן (דלקת בדרכי השתן עלולה לגרום להפלה), נוגדני אדמת, עגבת, HIV, סוג דם, אם לאמא סוג דם שלילי (-) בודקים את רמת נוגדני ה-RH (RH הוא חלבון שנמצא על הכדוריות האדומות במידה והוא איננו מתווסף סימן המינוס לסוג הדם) – נשים שלהן סוג דם שלילי עלול גופן לדחות את ההריון (בעיקר בהריונות חוזרים) ולכן יקבלו טיפול אנטי D במהלך ההריון ומיד לאחר הלידה.
שבועות 10-13
שקיפות עורפית – בדיקת אולטרסאונד המודדת את עוביו של העור בעורף העובר, גשר האף ואורך עצם הירך. תוצאות המדדים יכולות להצביע על סיכון האם לשאת עובר הלוקה בתסמונת דאון.
תבחין שליש ראשון – בדיקת דם הנעשית במקביל לשקיפות עורפית ותפקידה להעריך את סיכון האם לשאת עובר הלוקה בתסמונת דאון. שילוב תוצאות שתי הבדיקות נותן תוצאות בדיוק של 85%
סיסי שלייה – תעשה רק במידה ובבדיקות הסקר גנטיות נתגלה גן פגום העלול לעבור לעובר. בדיקה פולשנית עם רמת סיכון גבוהה.
שבועות 14-16
סקירת מערכות מוקדמת – בדיקת אולטרסאונד שתפקידה לבדוק את ההתפתחות התקינה של אבריו הפנימיים והחיצוניים של העובר. ניתן לגלות בשלב זה את מינו.
שבועות 16-20
תבחין משולש/חלבון עוברי – בדיקת דם הבודקת את המצאותם של שלושה סוגי חלבונים ומשפרת את הסיכויים להעריך האם העובר לוקה בתסמונת דאון או מומים במערכת העצבים המרכזית.
בדיקת מי שפיר – מומלצת לנשים מעל גיל 35 ולנשים הנמצאות בסיכון מוגבר לנשיאת עובר עם תסמונת דאון. בדיקה פולשנית, נושאת עימה סיכון להפלה ולכן מומלץ להיות במנוחה מוחלטת ב-72 השעות הראשונות לאחריה.
ספירת דם – בדיקת דם הנותנת הערכה כללית של מצבך הגופני.
שבועות 20-22
תבחין משולב – שקלול כל תוצאות הבדיקות (שקיפות עורפית, תבחין ראשון ותבחין משולב) יתן דיוק של 95% בתוצאות סיכוי העובר ללקות בתסמונת דאון. בנוסף יבדקו תוצאות ספירת הדם ורמת הברזל בדם – ברזל אחראי על התפתחות האינטלגנציה של העובר וההתפתחות העצבית של המוח ובגופך אחראי הברזל על רמת ההמוגולובין (חלבון הנמצא בכדוריות האדומות ומשמש כנשא חמצן לאברי הגוף השונים).
שבועות 22-25
סקירת מערכות מורחבת – אולטרסאונד הבודק את ההתפתחות של אברי העובר החיצוניים והפנימיים.
שבוע 24-28
העמסת סוכר (50 גר') – בדיקה שנועדה לשלול סכרת הריון. כתוצאה מהעליה בנפח הדם במהלך ההריון לעיתים הגוף לא מצליח לייצר מספיק אינסולין על מנת להתמודד עם רמות הסוכר בדם.
ספירת דם – בדיקת דם להערכה כללית של מצבך הגופני
רמת נוגדני RH - בדיקת דם לבעלות סוג דם שלילי על מנת לוודא שהגוף לא מפתח נוגדנים ל'הגנה' מפני ההריון.
שבועות 28-30
ביקורת רופא – קבלת תוצאות בדיקת הסוכר והחלטה האם לעשות בדיקה חוזרת (העמסת סוכר 100 גר') ומתן חיסון אנטי D לבעלות RH שלילי
שבועות 30-33
הערכת משקל – בדיקת אולטרסאונד להערכת משקל והתפתחות התינוק.
ביקורת רופא
שבועות 34-36
הערכת משקל – בדיקת אולטרסאונד להערכת משקל והתפתחות התינוק.
שבועות 37-40
ביקורת רופא – בדיקת לחץ דם וחלבון בשתן על מנת לשלול רעלת הריון, מוניטור או אולטרסאונד בהתאם למצב ההריון.
שבועות 41-42
הפנייה למעקב הריון עודף בבית החולים ובמקרה הצורך השראת לידה.
 
 

תגובה 1: